Manipulacija – distrakcija i subliminalne poruke

Home / IRE blog / Manipulacija – distrakcija i subliminalne poruke

Nije tajna da smo samo marionete neoborivih sistema, koji svoje ideje nameću putem sredstava kojima se koristimo svakodnevno, servirajući nam mišljenja, želje i potrebe. Korištenjem različitih podataka ili informacija usmjeravaju nam pažnju ka onoj poruci ili značenju koje autor želi da izazove.

Piše: Hana Vranac

Filozof, politički aktivist i lingvist Noam Choamsky bavi se strategijama manipulacije ljudima putem medija, a kao ključnu izvodi strategiju preusmjeravanja pažnje – distrakciju. Odnosno, ometanje plasiranjem beznačajnih informacija, kako bi se skrenula pažnja sa važnih pitanja, kojima se bavi politička i ekonomska elita. Beznačajne informacije su aktuelne teme i dešavanja u svijetu, koje često koketiraju sa kontraverznim sadržajima i temelj su za razvijanje rasprava, koje dovode do podjele ljudi, koja je već i prije plasiranja vijesti u javnost šablonski konstruisana. Nije rijedak slučaj da se nameću „intelektualne teme“ i prividno konstruktivne rasprave, kako bi ljudi osjećali važnost svog mišljenja, međutim, takve teme su uvijek apstraktne i postavljene kao fizički nepromjenjiv sistem, koji ljudima dozvoljava samo razmjenjivanje utopijskih ideja, bez šanse za primjenom.

Društevene mreže su najatraktivniji način distrakcije. U vremenu smo kada su virtualni svjetovi duboko izgrađeni, do te mjere da se često briše granica između njih i realnog svijeta. Manipulativne sile su to uvidjele kao tlo za reklamiranje proizvoda u virtualnom svijetu, koji su nepostojeći u realnom. Time i plasiranjem priča o akutalnim događajima i akterima estradne i političe scene, suštinski problemi se stavljaju u područje nebitnog. Nametanjem trendova ponašanja, odijevanja,  ljudi se depersonalizuju, i svrstavaju u stada. A prividno ujedinjena masa je najpodobniji objekat manipulacije, često u svrhu stvaranja novih izama.

Pažnja se smatra selektivnom aktivnošću, gdje se njena selekcija svodi samo na jedan sadržaj, jednu ideju, koja u određenom trenutku zaokuplja subjekta. Manipulacija se izvodi, kao što smo već spomenuli, distrakcijom i skrivenim, odnosno subliminalnim porukama koje u toku selektivno usmjerene svjesne pažnje, utječu na našu podsvijest.
Subliminalne poruke komuniciraju s našom podsvješću, tako što ih okom i umom ne vidimo, jer smo usmjereni na centralni predmet, koji je zapravo najčešće samo parabola za niz skrivenih poruka, koje se kriju u zvukovima, slikama, dizajnu.

Medijske institucije formiraju ukus publike u skladu s ekonomskim vrijednosnim sistemom.

Zvuk, odnosno muzika je jedna od najmoćnijih tehnika manipulacije, jer lako dopire do podsvijesti, a u kombinaciji sa jezičkom porukom, poruci dodaje novu i jaku emocionalnu dimenziju. Nije slučajno da u šoping-centrima uvijek svira popularna i energična muzika, koja nas u šarenilu brendova ubrzano pokreće i potječe na „još“. Miris, također, je često sredstvo manipulisanja, jer je usmjereno na emociju. Odnosno pojavu da nas određeni miris automatski podsjeća na određeni dio života, stoga nije rijedak slučaj da određene prodavnice mirišu na npr. božićne kolače.

Reklame se baziraju na principu konstantnog zajedničkog ponavljanja slike ili imena proizvoida sa njegovim poželjnim osobinama, kako bi se u svijesti potrošača stvorila veza između te robne marke i pomenute osobine, koja vremenom postaje emocija koja ze veže za taj proizvod.

Manipulacija kao najslabije karike vidi stvari koje susrećemo svakodnevno, i pakuje ih u poruke koje brišu granice između “zaista potrebnog” i propagandnog, muteći nam svijest o tome. Izmanipulisani smo sa svih strana, bilo marketinški, politički ili na nekom drugom nivou, i u nemogućnosti smo opiranja. Ali budeći svijest o manipulaciji, kao jedinom rješenju, možemo postati sposobniji u blokiranju nametnutih mišljenja, na individualnom planu, ili se bar zaustaviti u namjeri kupovine neplaniranih artikala.

__

Tekst nastao u okviru projekta “Radi i (na)uči” Udruženja IRE. Izneseni stavovi su stavovi autora i nisu nužno stavovi Udruženja IRE.

Želite nam se pridružiti? Saznajte više ovdje.